طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا یعنی چه؟

طراحی وب سایت ریسپانسیو (Responsive Design) یا واکنشگرا مربوط به تغییر ظاهر صفحات سایت متناسب با سایز مرورگر کاربران است. یعنی ظاهر وب‌سایت در تمام دستگاه‌هایی که کاربر با آن از سایت دیدن می‌کند (مثل موبایل، تبلت، لپتاپ و …) مناسب باشد، و به طور کلی در هر دستگاهی خوانا و واضح جلوه کند.

طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا چیست؟
طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا چیست؟

اگر طراحی وب سایتی ریسپانسیو نباشد در هر دستگاه یکسان نمایش داده می‌شود و افراد برای اینکه بتوانند محتویات آن را ببینند نیاز به زوم کردن، اسکرول افقی و … دارند.

طراحی ریسپانسیو معمولاً شامل ایجاد نسخه‌های مختلف یک وب سایت است. همچنین ممکن است شما مجبور شوید نوع محتوا را در صفحاتی خاص کاهش دهید.

در اکثر اوقات، محتوای غنی از تصاویر نیز در تلفن‌های هوشمند به صورتی که در کامپیوتر است، بارگیری نمی‌شود. بنابراین، شما باید متناسب با دستگاه و اندازه صفحه، طراحی را تطبیق دهید.

چرا طراحی وب سایت ریسپانسیو مهم است؟

امروزه کاملا بر همگان آشکار است که افراد علاوه بر کامپیوترهای خود، با استفاده از تلفن همراه به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. و روز به روز بر این تعداد افزوده می شود، حتی خود ما برای یافتن پاسخ بسیاری از سوال‌هایی که در طول روز برایمان پیش می‌آید، به نزدیک ترین وسیله‌ی در دسترس یعنی موبایلمان پناه می بریم.

تلفن های همراه بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده است. 40% از مصرف کنندگان قبل از انجام خرید حضوری از تلفن همراه خود برای تحقیق استفاده می کنند. بیش از نیمی از آنها به طور مرتب با استفاده از تلفن همراه خود اقدام به خرید می‌کنند و 55% از خریداران پس از پیدا کردن محصولات در رسانه های اجتماعی، به کمک موبایل خرید می کنند. پس هم اکنون تمرکز اصلی در طراحی وب سایت‌هایی سازگار با تلفن همراه است.

از سال 2018 ، گوگل شروع به مجازات سایت‌هایی کرد که سازگار با موبایل نیستند. اگر می‌خواهید سایت شما به طور مداوم در نتایج جستجوی Google باشد، بسیار مهم است که سایت شما به خوبی در تلفن‌های همراه نمایش داده بشود . اگر در حال حاضر یک وب سایت دارید و می‌خواهید ببینید که آیا با تلفن همراه سازگار است ، می توانید سایت خود را با استفاده از ابزار Google mobile friendly تست کنید.

الگوریتم موبایل فرندلی گوگل در سال ۲۰۱۶ با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جستجو ها توسط کاربران تلفن همراه انجام می شد، طراحی شد. همانطور که از اسمش پیداست این الگوریتم وب سایت هایی را که رفتار دوستانه ای با تلفن های همراه دارند را مورد تمجید قرار داده و جایگاه بالاتری در لیست نتایج جستجو برای آن ها قائل  می‌شود، پس این الگوریتم ریسپانسیو بودن وب سایت ها را بررسی می کند.

یک تجربه کاربری خوب برای مشتریان خود ایجاد کنید. وب سایتی که به خوبی در تلفن همراه کار کند ، بخشی از تجربه‌ی کلی کاربران و مشتریان در مورد کسب و کار شما خواهد بود و این مشتریان هستند که باعث پایداری تجارت شما می شوند، بنابراین سعی کنید تا حد امکان تجربه‌ی خوبی برای کاربران خود ایجاد کرده و رضایت آن ها را جلب کنید.

جمع بندی

افراد بیشتری وب سایت‌ها را در تلفن همراه خود مشاهده می‌کنند، و این تغییر نحوه نیاز، طراحی های جدیدی را می خواهد. بنابراین، کسب و کارهای مختلف در سالهای اخیر به دنبال راه‌هایی هستند تا مطمئن شوند که کاربران با هر دستگاهی که وارد وب سایتشان می‌شوند، محتویات وب سایت آن‌ها به بهترین نحو نمایش داده می‌شود و شرکت‌هایی که دارای وب سایت‌های ریسپانسیو هستند، باعث افزایش تعداد مشتریان می‌شود. و یک مزیت رقابتی مهم نسبت به شرکت‌هایی است که وب سایت ریسپانسیو ندارند.

اگر تازه می خواهید وب سایتی ریسپانسیو را برای خود طراحی کنید، حتما با کارشناسان حرفه ای تیم ام وب تماس بگیرید.

 

موضوع مرتبط : طراحی وب‌سایت
برچسب‌ها :
https://m-web.ir/?p=146
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

میثم خان‌بابایی این مقاله به کوشش تیم تحریریه ام‌وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم. نوشته‌های نویسنده