امروزه درباره‌ی هر موضوعی که بخواهید میلیون‌ها سایت با زبان‌های مختلف در سراسر جهان وجود دارد. همچنین داشتن کسب و کارهای اینترنتی برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر محصولات و خدمات رایج شده و خیلی‌ها برای رونق دادن به بازار خود از این روش استفاده میکنند. شاید شما هم قصد دارید وب سایت اینترنتی خود را راه اندازی کرده و وارد دنیای دیجیتال شوید، پس دانستن اینکه وردپرس چیست؟ و چگونه می‌توانیم از وردپرس استفاده کنیم؟ از اطلاعات مفید و سودمند برای شما خواهد بود.

ما در این مقاله سعی داریم با زبانی ساده توضیح دهیم که:

  • وردپرس چیست؟
  • چرا وردپرس؟
  • ویژگی ها و قابلیت های وردپرس چیست؟
  • چگونه از نرم افزار وردپرس استفاده کنیم؟
وردپرس چیست؟ چگونه از وردپرس استفاده کنیم؟
وردپرس چیست؟ چگونه از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس چیست؟

خب حالا این وردپرس یعنی چه؟ اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم؛ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها است، و به میلیون ها کاربر در سراسر جهان اجازه میدهد تا یک وب‌سایت به روز و با کیفیت بالا داشته باشد.

ی خورده حرفه ای تر! در نگاه حرفه ای تر در پاسخ به این سوال باید گفت وردپرس به طور کلی یک نرم افزار تحت وب متن باز (open source) می‌باشد و یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS است.

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که؛ CMS چیست؟

بگذارید برایتان بگویم که CMS مخفف عبارت Contet management system به معنی سیستم مدیریت محتوا است که به مدیریت سایت اجازه‌ی ایجاد، حذف و ویرایش محتوا را بدون اینکه لازم باشد دوباره سایت را برنامه ریزی کند می‌دهد.

وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و توسط MySQL نیز پشتیبانی می‌شود. سیستم وردپرس کاملا رايگان است و کسانی که دانش فنی کافی در زمینه برنامه نویسی ندارند به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. کار با وردپرس آسان است و بخشی از نیازهای کاربران را برآورده میکند اما برای شخصی سازی و اضافه کردن امکانات بیشتر نیاز به افراد آشنا به زبان برنامه نویسی می باشد.

سفری در تاریخ!

بد نیست سری هم به تاریخچه ی این نرم افزار بزنیم.

پایه گذاران وردپرس مت مولنوگ و مایک‌لیتل هستند و نرم افزاری را ساختند که اکنون در سراسر جهان کاربران بسیاری دارد. و اما داستان پیدایش وردپرس به سال 2003 میلادی برمیگردد، زمانی که مولنوگ جوان که به وبلاگ نویسی علاقمند بود تصمیم گرفت نرم افزاری به روز و سازگار با استانداردهای وب بنویسد. مت مولنوگ و مایک‌لیتل سفری را آغاز کردند که باعث ایجاد هزاران شغل جدید شد و دنیای تمام کسب و کارهای جهان را متحول کرد.

چرا با وردپرس سایت بسازیم؟

برای پاسخ به این سوال تصور کنید برای هر تغییر کوچکی در وب سایتتان مثل، بارگذاری عکس جدید یا ویرایش محتوای مقاله‌ای که مدتی پیش منتشر کرده بودید و یا مواردی از این قبیل لازم است به شرکت طراح مراجعه کنید، می‌دیدید که همه چیز چقدر سخت پیش می‌رود و چه هزینه‌هایی که برای بروزرسانی سایت پرداخت نمیکردید!

ولی حالا با وجود وردپرس می توانید سایت خود را به راحتی مدیریت کنید و قدرت و استقلال کافی در اداره‌ی محتوای سایت خود داشته باشید.

همچنین 3 نکته‌ی اساسی برای هر وب‌سایت با اهمیت است که در وردپرس به صورت یکجا وجود دارد:

  • سئو و سرعت مناسب
  • امکان ارتباط با شبکه های اجتماعی
  • نمایش صحیح در دستگاه‌های موبایل و تبلت

پس کسانی که قصد راه اندازی وب‌سایت جدید و بهینه را دارند یا وب‌سایت آن‌ها ناکارآمد شده است بهتر است از وردپرس استفاده کنند و همواره در این زمینه تیم ام وب همراهتان است.

ویژگی‌های های وردپرس چیست؟

برخی از ویژگی ها قابلیت های وردپرس را به صورت عبارتند از:

  • رایگان و اپن سرور بودن
  • بروزرسانی مداوم
  • امنیت بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • داشتن قالب ها و افزونه های رایگان متعدد
  • اثر مثبت در سئو سایت
  • جامعه ی توسعه دهندگان گسترده
  • آسان بودن کار با آن
  • پشتیبانی از زبان فارسی

چگونه از وردپرس استفاده کنیم؟

حالا که دیگر می‌دانیم وردپرس چیست و از ویژگی‌های آن باخبر شدیم وقت آن است که در مورد نحوه ی استفاده از آن صحبت کنیم، برای دانلود رایگان وردپرس کافی است به سایت wordpress.org مراجعه کنید. همچنین نسخه‌ی فارسی وردپرس از سایت WP-Persian.com قابل دانلود است.

بعد از دانلود وردپرس آن را در هاست بارگذاری و به پایگاه داده متصل کرده و نصب کنید. همچینین در سایت‌های ذکر شده در بالا قالب‌ها و افزونه‌های فراوانی وجود دارد که بر اساس نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نمیدانید قالب و افزونه‌ی وردپرس چیست نگران نباشید الان برایتان می‌گویم.

افزونه‌ی وردپرس یا Plugin چیست؟

افزونه‌های وردپرس یا پلاگین‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان ویژگی‌های جدیدی به وب‌سایت وردپرسی شما افزود.

قالب وردپرس یا پوسته‌ی وردپرس چیست؟

قالب یا تم وردپرس که به آن پوسته‌ی وردپرس نیز می‌گویند، شکل و ظاهر سایت شما را نمایش می دهد، یعنی آنچه که بازدید کننده به هنگام بازدید از سایت شما مشاهده می‌کند .

شما می‌توانید از قالب‌های رایگان موجود در وردپرس استفاده کنید و یا اینکه از یک قالب اختصاصی که توسط افراد متخصص، متناسب با ویژگی‌ها و امکانات مخصوص به کسب و کارتان طراحی شده است ارزش وب سایت خود را بالا ببرید. تیم ام وب با طراحی بهترین قالب‌های اختصاصی همیشه همراهتان است.

رابطه‌ی خوب وردپرس و موتورهای جست و جو

عرضم به حضورتان که گوگل و دیگر موتورهای جستجو، وردپرس را خیلی دوست دارند و رتبه‌ی سایت‌های وردپرسی در موتورهای جستجو بالاتر از دیگر سایت‌ها است دلیل‌اش هم این است که وردپرس به گونه‌ای کدنویسی و بهینه شده که با موتورهای جست و جو سازگار باشد.

بنابراین بهترین گزینه برای راه‌اندازی سایت استفاده از وردپرس می‌باشد.

سخن آخر!

دیدیم که وردپرس یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت محتوا است و تا به امروز می‌توان گفت بیش از 68 میلیون سایت از جمله نیویورک تایمز، رویترز، CNN و … از وردپرس استفاده میکنند. همچنین در ایران هم بسیار پرطرفدار است و بسیاری از سایت های معتبر ایرانی از قبیل مجله دیجی‌کالا، زومیت و … با وردپرس ایجاد شده‌اند.

اگر شما هم می خواهید از مزیت‌های وردپرس بهرمند شوید و وب سایتی قوی از نظر طراحی و SEO داشته باشید کافی است طراحی سایت وردپرسی خود را به تیم با تجربه‌ی ام وب بسپارید.

نظر شما در مورد وردپرس و دیگر برنامه های مدیریت محتوا چیست؟ آن ها را با ما در میان بگذارید.

 

موضوع مرتبط : وردپرس
https://m-web.ir/?p=6
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

میثم خان‌بابایی این مقاله به کوشش تیم تحریریه ام‌وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم. نوشته‌های نویسنده